Από αιρετοί… εκπρόσωποι της εξουσίας;
Κάποτε μιλούσαμε για Αυτοδιοίκηση. Για θεσμούς που εκλέγονται από τους πολίτες, λογοδοτούν στις τοπικές κοινωνίες και αποφασίζουν για τις ανάγκες των πόλεων και των χωριών τους. Σήμερα, με το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, φαίνεται πως η Αυτοδιοίκηση μετατρέπεται σταδιακά σε ένα παράρτημα της κεντρικής (πολυεθνικής) διοίκησης.
Οι Δήμαρχοι δεν αντιμετωπίζονται ως αιρετοί εκπρόσωποι των πολιτών, αλλά ως εκτελεστικά όργανα που καλούνται να εφαρμόζουν αποφάσεις άλλων. Οι Δήμοι δεν λογίζονται ως αυτοτελείς θεσμοί, αλλά ως υπηρεσίες υπουργείων, χωρίς ουσιαστική δυνατότητα να καθορίζουν το μέλλον τους.
Πρώτα αλλάζουν τους κανόνες της εκλογής, υποβαθμίζοντας τη λαϊκή εντολή και τη δημοκρατική νομιμοποίηση. Έπειτα διατηρούν τους οικονομικούς περιορισμούς που κρατούν τους Δήμους σε μόνιμη ασφυξία, στερώντας πόρους που ανήκουν στις τοπικές κοινωνίες. Και τώρα επιχειρούν να ελέγξουν ακόμη και το προσωπικό των Δήμων, αποφασίζοντας από το κέντρο πόσοι εργαζόμενοι χρειάζονται και ποιοι θα φύγουν.
Ποια είναι η επόμενη μέρα;
Δήμαρχοι χωρίς αρμοδιότητες, χωρίς πόρους, χωρίς προσωπικό και χωρίς πραγματική δυνατότητα να ασκήσουν πολιτική για τον τόπο τους. Δήμαρχοι που θα περιμένουν την έγκριση του υπουργείου για κάθε σημαντική απόφαση. Δήμαρχοι που δεν θα υπηρετούν τους δημότες τους, αλλά θα λογοδοτούν αποκλειστικά στην εκάστοτε κυβέρνηση.
Αυτή δεν είναι μεταρρύθμιση της Αυτοδιοίκησης. Είναι η συρρίκνωσή της.
Η Αυτοδιοίκηση δεν δημιουργήθηκε για να λειτουργεί ως γκαρσόνι της κεντρικής εξουσίας. Δημιουργήθηκε για να δίνει φωνή στις τοπικές κοινωνίες, να λύνει προβλήματα κοντά στον πολίτη και να αποτελεί πυλώνα δημοκρατίας.
Αν συνεχιστεί αυτή η πορεία, στο τέλος δεν θα εκλέγουμε Δημάρχους. Θα περιμένουμε απλώς να μας τους διορίζουν. Και τότε η λέξη «Αυτοδιοίκηση» θα έχει χάσει κάθε νόημα.

Η ανάρτηση του Χάρη Δούκα
Στο τέλος θα μας διορίζουν…
Χάρης Δούκας: «Το νέο νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση αντιμετωπίζει, για ακόμη μία φορά, τους Δημάρχους ως υπαλλήλους της και τους Δήμους ως υπηρεσίες των υπουργείων.»
Το νέο νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση αντιμετωπίζει, για ακόμη μία φορά, τους Δημάρχους ως υπαλλήλους της και τους Δήμους ως υπηρεσίες των υπουργείων:
1. Επιστρατεύει ένα αποτυχημένο εκλογικό σύστημα από τα νησιά Φίτζι για να «κοντύνει» τη δημοκρατική νομιμοποίηση των Δημάρχων. Οι νέες ρυθμίσεις που εισηγείται η κυβέρνηση, αντικαθιστούν τον δεύτερο γύρο των εκλογών με τη δεύτερη επιλογή και ανοίγουν τον δρόμο για την εκλογή Δημάρχων ακόμη και με ποσοστά κάτω του 30%.
2. Απομειώνει τα ήδη πενιχρά οικονομικά των Δήμων. Διατηρεί τους κόφτες των μνημονίων, αφαιρώντας δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από τους Δήμους. Δρομολογούνται και νέες μειώσεις, με λιγότερα έσοδα από το Πράσινο Ταμείο και από τέλη που πληρώνουν οι πολίτες για τις πόλεις τους, αλλά ποτέ δεν φτάνουν στους Δήμους. Οι ελληνικοί Δήμοι γίνονται οι φτωχότεροι της Ευρώπης.
3. Καταργούνται και τα λιγοστά ψήγματα αυτοτέλειας και αυτονομίας των Δήμων. Στο εξής τα υπουργεία θα αποφασίζουν ακόμη και πόσους εργαζόμενους χρειαζόμαστε και ποιοι θα αποχωρούν.
Υ.Γ. Η εικόνα είναι η σημαία των νησιών Φίτζι.












