Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η ertnews, o ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας στην ομιλία του στη Βουλή επί του πορίσματος της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη υπογράμμισε, ότι «την πρώτη και βασική πολιτική ευθύνη για το συγκεκριμένο έγκλημα φέρει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός ευθύνεται ως επικεφαλής της κυβέρνησης στη θητεία της οποίας συνέβη αυτό το τραγικό έγκλημα. Ευθύνεται γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ παραλαμβάνοντας την αντιλαϊκή σκυτάλη από προηγούμενες, πρωτοστάτησε στην εφαρμογή, με μεγαλύτερη ταχύτητα, της “απελευθέρωσης” των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Ολόκληρη η ομιλία του Δ. Κουτσούμπα
Αφού τελείωσε κι αυτό το μικρό σόου ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ. Η μέρα είναι πάρα πολύ σοβαρή για να γίνονται τέτοια σόου. Όταν ως Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέταμε την πρόταση για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών για το έγκλημα των Τεμπών, δεν είχαμε βέβαια καμία αυταπάτη, και το είχαμε πει δημόσια, θαρρετά, σχετικά με τα όρια που αυτή αντικειμενικά θα είχε.
Γνωρίζαμε, άλλωστε, τι έχει συμβεί σε παρόμοιες διαδικασίες στο παρελθόν, παρά τα μεγάλα λόγια που ακούγονται πάντα στην αρχή για “άπλετο φως” και το “μαχαίρι που θα φτάσει στο κόκκαλο”. Γνωρίζαμε και ποιος είναι σήμερα ο συσχετισμός στη Βουλή, αλλά και το απαράδεκτο γεγονός ότι η απόλυτη πλειοψηφία που κερδίζει το πρώτο κόμμα με το μπόνους των εδρών που της δίνει ο απαράδεκτος εκλογικός νόμος, μεταφέρεται και στις Εξεταστικές και Προανακριτικές επιτροπές.
Τα όρια αυτά φάνηκαν με τη συνολική προσπάθεια συγκάλυψης, την μη κλήτευση ουσιαστικών μαρτύρων, με την προκλητική συμπεριφορά του απαράδεκτου προέδρου που όρισε η πλειοψηφία της ΝΔ στην Επιτροπή και με τις ανέξοδες αντιπαραθέσεις της με άλλα κόμματα, προκειμένου καθένα απ’ αυτά να κρύψει τις ευθύνες της δικής του κυβερνητικής περιόδου. Φάνηκαν και με το βίαιο κλείσιμο των εργασιών της Επιτροπής, με ευθύνη της πλειοψηφίας της ΝΔ, πριν ακόμα έρθει η δικογραφία από τη Δικαιοσύνη και πριν εξεταστούν πλευρές, όπως η αιτία της έκρηξης και το μπάζωμα του χώρου, που οδήγησε στην καταστροφή σημαντικών στοιχείων.
Τα παραπάνω, που εμείς τα αντιπαλέψαμε σθεναρά στον μέτρο των δυνάμεών μας και των συσχετισμών, έχουν καταγραφεί, τα είδε όλος ο κόσμος που απαιτεί δικαιοσύνη, τα είδαν οι συγγενείς των θυμάτων. Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι απολύτως υπόλογη απέναντί τους.
Η Εξεταστική Επιτροπή είχε, όμως, κατά τη γνώμη μας και τη σημαντική συμβολή της, άσχετα από το προκλητικό πόρισμα της συγκάλυψης που θα εγκρίνει σήμερα η δεδομένη πλειοψηφία της Βουλής. Ποια ήταν αυτή; Συνέβαλε αφενός στο να μην ξεχαστεί το έγκλημα, να παραμένει ψηλά στη δημόσια συζήτηση και αφετέρου, έφερε στο φως πολλά και ουσιαστικά στοιχεία για την απόδοση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών.
Δόθηκε και έτσι η δυνατότητα, σε πολύ κόσμο να ενημερωθεί, για τις συνθήκες και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, τροφοδοτήθηκε η αναγκαιότητα συμμετοχής ενεργά στις διάφορες κινητοποιήσεις του λαού και της νεολαίας. Αναδείχθηκαν αρκετά καινούρια στοιχεία από τις καταθέσεις των μαρτύρων. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις η λειτουργία της Εξεταστικής Επιτροπής συνέβαλε και βοήθησε ή προέτρεψε τη Δικαιοσύνη να ασχοληθεί και με άλλα ζητήματα ή και με άλλους μάρτυρες.
Συνολικά, η κυβέρνηση βγαίνει από την Εξεταστική Επιτροπή βαριά εκτεθειμένη, τόσο λόγω της προσπάθειάς της να υπονομεύσει τις εργασίες της, όσο και από την κατάθεση του πρώην Υπουργού Μεταφορών και άλλων μαρτύρων. Η στάση της ήταν από την αρχή ως το τέλος, ενοχική και αυτό κάτι δείχνει. Αυτό δεν το λέει μόνο το ΚΚΕ. Το λέει και η πρόεδρος του Συλλόγου των συγγενών των θυμάτων, η κυρία Καρυστιανού, που σε πρόσφατη συνέντευξή της σημειώνει πως η εξεταστική επιτροπή “δεν πήγε ακριβώς όπως το είχαν φανταστεί” στην κυβερνητική πλειοψηφία. “Ήταν αποκαλυπτική και αυτό για εμάς λειτούργησε βοηθητικά”.
Αυτή και μόνο η δήλωση εμάς μας γεμίζει ικανοποίηση για την πρωτοβουλία που πήραμε, παρά το γεγονός ότι αυτή λοιδορήθηκε από άλλα κόμματα, κυρίως το ΠΑΣΟΚ που δεν την ψήφισε, αλλά και τον ΣΥΡΙΖΑ, παρόλο που την ψήφισε. Μας κάνει, μάλιστα, εντύπωση που κάποια κόμματα δεν μπήκαν καν στον κόπο να καταθέσουν Πορίσματα. Ας την κρίνει αυτή τη στάση τους ο καθένας και η καθεμία.
Αν δεν υπήρχε αυτή η πρωτοβουλία του ΚΚΕ, το πιθανότερο είναι πως το έγκλημα θα είχε θαφτεί, καθώς όλα τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν τις τελευταίες δεκαετίες, γνωρίζουν πολύ καλά πως έχουν σοβαρές ευθύνες για το τραγικό συμβάν και όλα θέλουν τελικά να τις συγκαλύψουν, ό, τι αφορά τουλάχιστον τη δική τους περίοδο.
Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ψηφίσει τη σύσταση της Εξεταστικής, όχι φυσικά επειδή τη βόλευε, όπως γελοιωδώς λέγεται και εδώ μέσα συχνά πυκνά, κυρίως από το ΠΑΣΟΚ, αλλά επειδή δεν μπορούσε να την αποτρέψει, αφού αρκούσαν για αυτό και μόνο οι ψήφοι της αντιπολίτευσης. Αντίθετα, καταψήφισε και απέτρεψε τη συγκρότηση της Προανακριτικής Επιτροπής η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως ήταν δεδομένο ότι θα κάνει.
Κι επειδή κάποιοι κάνουν ότι δεν θυμούνται, υπενθυμίζω ότι το ΚΚΕ υπερψήφισε και την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ για Προανακριτική, παρά τις διαφωνίες μας ως προς το περιεχόμενο, που άφηνε εντελώς απ’ έξω το ίδιο το έγκλημα των Τεμπών και διερευνούσε μονάχα την οικονομική ζημιά της ΕΕ!
Τι θα είχε γίνει λοιπόν χωρίς την πρόταση του ΚΚΕ; Θα είχαν σταματήσει τα πάντα πριν 4 μήνες, δεν θα γινόταν καμία συζήτηση, καμία έρευνα. Ας αναρωτηθεί ο καθένας και η καθεμιά ποιον θα βόλευε αυτό. Πάμε τώρα στην ουσία…
Όπως καταγράφουμε στο Πόρισμα που καταθέσαμε, από τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής επιβεβαιώθηκαν, οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του. Συγκεκριμένα, αναδείχθηκαν οι ανταγωνιστικές σχέσεις που διαμόρφωσε ο προβληματικός διαχωρισμός του ΟΣΕ σε θυγατρικές, όπως και η απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια του μεταφορικού έργου. Αντίστοιχα, η επιλογή της κατάτμησης των διαφόρων συμβάσεων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα, οδήγησε σε ασυμβατότητες των διαφόρων συστημάτων αλλά και σε μεγάλες καθυστερήσεις.
Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα, όταν συνέβη το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη, να μην έχει παραδοθεί και τεθεί ολοκληρωμένα σε λειτουργία, κανένα από τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, που προβλέπονταν σε τέσσερις τουλάχιστον συμβάσεις, των οποίων ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης είχε παρέλθει προ πολλού. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την πλημμελή συντήρηση δικτύου και υποδομών, λόγω της υποχρηματοδότησης, καθώς και με τη μεθοδευμένη, συνεχή μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και την ελλιπή εκπαίδευσή του, διαμόρφωσε ένα εκρηκτικό μείγμα για τον πολλαπλασιασμό των ανθρώπινων λαθών ενώ έλλειπαν εντελώς τα τεχνολογικά μέσα για την αποτροπή τους.
Επίσης, αναδείχθηκαν οι αντιλαϊκές προτεραιότητες που θέτει και η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων, για το κέρδος δηλαδή, για να λέμε τα πράγματα όπως είναι, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας. Άλλωστε, η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου τον Ιούνιο του 2021 επισημαίνει ότι μόνο το 13% των διαδρομών του κεντρικού δικτύου της ΕΕ λειτουργούσε με σύστημα ERTMS, δηλαδή το βασικό σύστημα ασφαλείας που προφυλάσσει από το ανθρώπινο λάθος!
Όμως, συνιστά τεράστια πρόκληση από τη μεριά της ΝΔ, να επικαλείται το συγκεκριμένο στοιχείο στο Πόρισμά της, για να καταλήξει ότι η λειτουργία του σιδηροδρόμου θεωρείται ασφαλής και χωρίς αυτά τα συστήματα, αφού αυτό συμβαίνει και στην υπόλοιπη ΕΕ, και άρα ότι το μόνο που έφταιξε είναι ο ανθρώπινος παράγοντας.
Η εγκληματική πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων των άλλων χωρών κρατών – μελών της, στις οποίες επίσης έχουμε πάρα πολλά δυστυχήματα με πολλούς νεκρούς, με κανέναν τρόπο και με καμία λογική δεν αθωώνει την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ, που είναι, άλλωστε, η ίδια με των άλλων. Ακριβώς γιατί σε όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ υπάρχουν κυβερνήσεις – “αδελφάκια” και ομοϊδεάτες είτε της ΝΔ, είτε των ΣΥΡΙΖΑ- ΠΑΣΟΚ, όλων δηλαδή όσων έχουν κυβερνήσει και την Ελλάδα. Αυτή είναι η περίφημη Ευρωπαϊκή Ένωσή τους, σε σχέση με το πολιτικό της προσωπικό και τα οικονομικά συμφέροντα που αυτό υπηρετεί.
Είναι μάλιστα πολύ προκλητική, ιδιαίτερα η ιδεοληπτική – θα έλεγα – προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ να κρύψουν εντελώς τις ευθύνες της ΕΕ, παρουσιάζοντάς τη μάλιστα σαν εγγυητή της ασφάλειας, να παρουσιάζουν μια απαράδεκτα ωραιοποιημένη εικόνα για το τι συμβαίνει στις άλλες καπιταλιστικές χώρες κράτη – μέλη της ΕΕ. Δεν ξεχνάμε, βέβαια, ότι και αυτά τα κόμματα έριξαν “νερό στον μύλο” του κυβερνητικού αφηγήματος περί “ανθρώπινου λάθους”, προσθέτοντας απλώς ότι ο σταθμάρχης ήταν “ρουσφέτι” της ΝΔ, θέλοντας να τελειώσουν εκεί το ζήτημα των ευθυνών! Είναι προφανές ότι την πρώτη και βασική πολιτική ευθύνη για το συγκεκριμένο έγκλημα φέρει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός ευθύνεται, ως ο επικεφαλής της κυβέρνησης, στη θητεία της οποίας συνέβη το τραγικό έγκλημα.
-
Ευθύνεται γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ, παραλαμβάνοντας την αντιλαϊκή σκυτάλη από τις προηγούμενες, πρωτοστάτησε στην εφαρμογή με μεγαλύτερη ταχύτητα της “απελευθέρωσης” των σιδηροδρομικών μεταφορών.
-
Ευθύνεται γιατί παραπέμπει την ολοκλήρωση των στοιχειωδών έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο σε βάθος …εικοσαετίας.
-
Ευθύνεται γιατί τα έργα αυτά θα χρηματοδοτούνται με αποκλειστικό κριτήριο την κερδοφορία, μακριά από τις ανάγκες του λαού για σύγχρονες, ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές.












